Kraj a stát bojují o silnici
zdroj: Mladá fronta Dnes/ADAM PLUHAŘ s využitím ČTK
Pokud bude Liberecký kraj pečovat o cestu z Turnova na Tanvald, nebude mít na údržbu
Liberecký kraj - Liberecký kraj se bojí, že bude muset od státu převzít péči o frekventovanou silnici první třídy z Turnova na Tanvald. Kdyby se z ní totiž stala krajská silnice druhé třídy, znamenalo by to další náklady na údržbu. Ty kraj nemá a změnu zařazení silnice, která slouží pro mezinárodní a dálkovou přepravu, odmítá.
Zhruba třicetikilometrový úsek silnice je součástí frekventované mezinárodní komunikace E65. Využívají ji tisíce automobilů k cestě do Polska přes hraniční přechod v Harrachově. Je to mezinárodní silnice, my nesouhlasíme s tím, aby byla silnice vyřazena ze sítě silnic první třídy a kraj ji převzal. Budeme požadovat, aby silnice v kategorii, v jaké je teď. Změnu nám nikdo dostatečně nezdůvodnil, sdělil Martin Sepp, náměstek hejtmana pro dopravu.
Podle něj se kraj obává toho, že se kvůli třicetikilometrovému úseku prodraží nákladná zimní údržba. Bojí se také, že bude muset platit nemalé náklady na opravy silnice. Sami máme problémy se stávajícím počtem kilometrů, které máme udržovat. Další rozšiřování je proti zájmům Libereckého kraje, doplnil náměstek Sepp. Silnice by přitom měla být v pořádku a bezpečná. Patří mezi úseky, kde se hodně bourá. například předloni tu zemřeli dva motorkáři.
Ředitelství silnic a dálnic obavy nechápe Strach jeho politiků však vyvolává úsměvy na tvářích zástupců Ředitelství silnic a dálnic a obavy nechápou: Došlo by k tomu nejdřív za dvacet let, až dostavíme novou silnici.V současné době je platné zařazení silniční sítě až do roku 2030. Schválilo jej ministerstvo dopravy před deseti lety. Tam je skutečně zaneseno, že silnice mezi Turnovem a Tanvaldem je vyřazená ze silniční sítě a přeřazená do sítě druhých tříd. Do té doby se počítá s tím, že stát postaví novou silnici, která povede od Rádelského Mlýna jižním obchvatem Jablonce do Tanvaldu. Až ji postaví, vyřadí starou silnici, uvedl Josef Jeníček z Ředitelství silnic a dálnic v Liberci.
Části budoucího hlavního tahu R/35 jsou zatím vybudovány mezi Ohrazenicemi a Rádelským mlýnem a také úsek mezi Rádelským mlýnem a Jabloncem. Zatím se projednává studie a jižní obchvat se nalézá v územním plánu Jablonce.
Se změnou zařazení se podle Josefa Jeníčka z libereckého Ředitelství silnic a dálnic počítá někdy v roce 2040. Jak upozornil, souvisí mimo jiné i s dlouholetou snahou obcí na obou stranách hranice omezit tranzitní dopravu přes Krkonoše. Předpokládá se, že když se nějaká silnice vyřazuje, že je za ni náhrada. Zatím jsme to nedělali nikdy jinak, podtrhl Jeníček.
Také podle mluvčího ministerstva dopravy Karla Hanzelky jsou obavy kraje předčasné. Uvažovaná změna zařazení silnice podle ministerstva souvisí s takzvanou transevropskou dopravní sítí TEN-T. Existuje idea, že výše zmíněná silnice by si v této širší kategorizaci o něco pohoršila, nadále by se však o ni staral stát, ujistil Hanzelka.
Podle matematických modelů by navíc hlavní dopravu mezi Českem a Polskem v této oblasti měly v budoucnu převzít nové trasy I/35 přes Hrádek nad Nisou v Libereckém kraji a R11 přes Královec v sousedním kraji Královéhradeckém. Mezinárodní silnici z Turnova přes Tanvald na Harrachov využívají hlavně dopravci k cestě do Polska a z Polska a turisté při cestě do západních Krkonoš. Cesta byla na řadě míst v kritickém stavu a nevyhovovala hustému provozu, proto se v roce 2003 začalo s její rekonstrukcí.