Vyjádření senátora Michaela Canova k činnosti během senátního období 2016-2022 se zaměřením na prospěšnost vůči občanům vlastního senátního obvodu č. 34.
- Zákony:
Základní činností senátora je spolupodílení se na tvorbě zákonů, jejich schvalování či zamítání. Přestože se zpravidla zákon týká celé republiky, může přinášet podstatný prospěch vůči občanům vlastního senátního obvodu.
- RUD – zásadně jsem se zasadil o navýšení RUD pro obce. Nejdříve v roce 2017 z 21,40 % na 23,58 % (což byl návrh Libereckého kraje, který jsem v Senátu prosazoval a prosadil) a poté v prosinci 2020 z 23,58 % na 25,84 % při rušení superhrubé mzdy, kde původně nemělo být navýšení vůbec žádné. Navýšení RUD tak činí celkem 4,44 % pro obce, což je pětina daňových příjmů pro každou obec, každé město mého senátního obvodu. Pro kraje včetně kraje Libereckého se podařilo prosadit navýšení z 8,92 % na 9,72 %.
- Kompenzační bonus pro obce – při kompenzacích pro podnikatele během koronavirové krize si nikdo neuvědomil, že je skryto, že tyto kompenzace z 26 % neplatí stát, ale obce a z 9 % kraje. Jsem pyšný na to, že jsem ve spolupráci se Sdružením místních samospráv tyto ztráty vůbec objevil a v následných lítých bojích v Senátu doslova uargumentoval ministryni financí tak, že byl schválen kompenzační bonus 1 250 Kč na občana, což například pro Liberec znamenalo 300 mil. Kč, a prosadil automatický kompenzační bonus i do budoucna. Pro kraje včetně kraje Libereckého se podařilo prosadit dalších 300 Kč na občana.
- GDPR – GDPR se stalo obrovským strašákem především pro astronomické výše pokut. Podařilo se mi po rakouském vzoru prosadit téměř revoluční zrušení pokut pro veřejné instituce jako jsou školky a školy a mnohé další. Na tento úspěch jsem velmi pyšný, původně jsem byl s tímto návrhem jako utopistickým úplně sám. Školy, školky a další veřejné instituce i v mém volebním obvodu tak mohou fungovat beze strachu z nesmyslných pokut.
- Novely mysliveckého zákona, zákona o pozemních komunikacích (odstraňování autovraků), školského zákona, zákon 3x a dost, a mnohé další byly zákony, na kterých jsem se výrazně podílel a které přinesly užitek i v mém volebním obvodu. Například Liberec díky novele odstranil za rok stovku autovraků.
- Stavební zákon – nový stavební zákon má zrušit 6 z 8 stavebních úřadů v mém senátorském obvodu (Český Dub, Hejnice, Hodkovice nad Mohelkou, Nové Město pod Smrkem, Příšovice a Raspenava). Již od funkčního období minulé Poslanecké sněmovny vedu intenzivní boj za jejich nezrušení. V tomto boji hodlám pokračovat (v případě obhájení mandátu) i nadále, považuji to za velmi důležité.
- Speciálně v mém volebním obvodu
- ORP Turnov – podílel jsem se na jednáních, která umožnila, že ORP Turnov získal jako jediný v republice výjimku možnosti působit na území tří okresů (Liberec, Semily, Jablonec) a tak obce mého senátorského obvodu sousedící s Turnovem, ale spadající do okresu Liberec, mají nadále ORP v bližším Turnově.
- Turów – podílel jsem se na půdě Senátu a též Výboru pro životní prostředí Poslanecké sněmovny na jednáních, které později vyústily v česko-polskou dohodu o Turówě, což se z mého senátního obvodu týkalo obcí Frýdlantska.
- Vodohospodářské dotace – Podle pokynů EU se dotace na vodohospodářské stavby mají poskytovat jen většinovým vlastníkům vodohospodářské infrastruktury (aby se nerozdrobila vlastnická struktura). Což ovšem města a obce, která jsou akcionáři SVS (kromě Frýdlantska prakticky všechny obce Libereckého a Ústeckého kraje) nejsou. Problém, který se týkal již v první fázi z mého senátorského Liberce (vodojem) a Dlouhého mostu se Šimonovicemi (kanalizace), jsem intenzivně jako senátor řešil na MŽP a výjimku pro obce, akcionáře SVS se podařilo po dlouhých a komplikovaných jednáních získat jak pro uvedené akcionáře, tak pro další, které tyto stavby teprve budou řešit.
- Spojení na Frýdlant – snažil jsem se pomoci realizaci. Pro odpor Nové Vsi jsem dokonce osobně předložil (včetně nákresů situace atd.) tehdejšímu premiérovi možné řešení (tunel). V současné době se projednává dokumentace územního plánu. Do konce letošního roku je předpoklad podání žádosti o územní rozhodnutí.
- Střediska volného času – nová vyhláška ministerstva školství má potenciál velmi omezit či dokonce zrušit střediska volného času v (nejen) mém senátorském obvodu. Snažím se tomu intervencemi na ministerstvu školství zabránit i když situace v tuto chvíli vypadá velmi nepříznivě.
- Pomoc starostům – snažil jsem se pomáhat starostům, v případě jejich zájmu, v jejich jednání na ministerstvech a dalších úřadech. Např. s primátorem Statutárního města Liberce v jednání o budově bývalého Skloexportu a mnohá další.
- Návštěvy obcí – snažil jsem se obce po celé období navštěvovat a konzultovat místní problémy.
- Návštěvy z obcí v Senátu – zavedl jsem pravidelné každoměsíční exkurze z obcí (od školáků po seniory) v Senátu. Součástí takovýchto exkurzí nebyly pouze klasické prohlídky, ale též hodinové diskuse nad činností Senátu a simulovaná „jednání pléna“, kdy si návštěvníci na vlastní kůži vyzkoušeli, jak takové jednání Senátu vypadá.
- Ústava
- Ctění Ústavy:
Jsem si vědom, že může padnout dotaz, jak může mé ctění Ústavy pomoci občanům v mém senátním obvodu? Samozřejmě může, jakékoliv její porušení má nepřímý a někdy i přímý dopad na všechny občany. Bylo mi ctí, že jsem mohl po dobu 6 let pracovat v Ústavně-právním výboru a v Komisi pro Ústavu.
- Ústavní stížnosti: Podílel jsem se na podání několika ústavních stížností a v některých jsem i zastupoval ostatní senátory. Jsem rád, že právě tyto stížnosti patřily mezi ty úspěšné.
- Ctění Ústavy:
- Účast na hlasování
Pokud senátor chybí na hlasování, je vcelku jedno, jaký má na předložený zákon názor. Když chybí a nehlasuje, tak je to prostě jako kdyby nebyl. Jsem rád, že svým voličům mohu zahlásit, že za těch 6 let byla má účast ze všech nejvyšší - 99 %.
V Liberci dne 2. srpna 2022
Ing. Michael Canov
senátor, starosta Chrastavy